Nyhed
Nye undervisningsformer skal give elever på erhvervsskoler mere appetit på matematik
Lagt online: 11.12.2023
Nyhed
Nye undervisningsformer skal give elever på erhvervsskoler mere appetit på matematik
Lagt online: 11.12.2023
Nye undervisningsformer skal give elever på erhvervsskoler mere appetit på matematik
Nyhed
Lagt online: 11.12.2023
Nyhed
Lagt online: 11.12.2023
Tekst: Susanne Togeby, AAU Kommunikation og Public Affairs, Billeder: Tradium og Klump-projektet
Et nyt projekt vil gøre matematik mere tilgængelig og relevant for elever på erhvervsskolerne. Det kan medvirke til at reducere frafaldet fra uddannelserne, da matematikundervisningen netop kan være grund til, at mange dropper ud. Eleverne kan ofte ikke se sammenhængen mellem matematik og deres håndværksfag og mister derfor lysten til at lære.
Det problem vil projektet løse ved at udvikle nye metoder til undervisning i matematik, som tager udgangspunkt i elevernes håndværksfag og i konkrete problemstillinger.
Projektet foregår på Tradium Gymnasium og Erhvervsskole i Randers, hvor lærere fra forskellige fag med matematikindhold udvælger områder i deres undervisning, som er relevante at samarbejde om. Sammen skal lærerne udvikle undervisningsforløb, som de afprøver og evaluerer med feedback fra konsulenter og forskere. Herefter videreudvikles i alt ca. 40 undervisningsforløb, som bliver tilgængelige online.
Til slut i projektet inviteres erhvervsskolelærere fra hele rigsfællesskabet til en konference, der præsenterer resultaterne.
I projektet deltager desuden Aalborg Universitet og Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning.
Gennem projektet får lærere på erhvervsskoler inspiration til at udvikle deres undervisning ud fra flere forskellige afprøvede og veldokumenterede tilgange til undervisning og læring inden for matematikfaget.
Blandt andet handler det om, at eleverne skal have mulighed for at eksperimentere og undersøge konkrete problemstillinger og derved opbygger deres egne forståelser af, hvordan matematikken kan bruges i forskellige sammenhænge i forbindelse med deres fag.
En anden tilgang handler om sammenhængen mellem selvtillid og motivation. Når eleverne selv tror på deres evner til at løse bestemte opgaver eller udfordringer, bliver de mere motiverede for at gå i gang med en opgave og bedre i stand til at løse udfordringer undervejs. Her spiller de positive erfaringer en vigtig rolle, da selv små sejre kan sætte gang i en positiv spiral. Det er derfor vigtigt at skabe situationer i undervisningen, hvor eleverne oplever, at de lykkes i forhold til konkrete udfordringer, som de løser ved hjælp af matematik.
Og så skal lærerne hurtigt kunne blive klogere på elevernes profil blandt andet gennem test, så de bedre kan tilrettelægge og gennemføre en undervisning, der er tilpasset elevernes niveau og motivation.
Om projektet: Kompetenceløft af undervisere i matematik på erhvervsskoler
KLUMP er i første omgang et pilotprojekt, der inddrager følgende fag på grundforløbet:
Forhåbningen er på sigt at udvide projektet til flere uddannelser på erhvervsskoler i hele rigsfællesskabet.