FAQ FOR NYE STUDERENDE
FAQ FOR NYE STUDERENDE
Her på siden kan du finde mange af de oplysninger, du har brug for i løbet af især de første semestre din uddannelse, bl.a. links til skemaer, boglister, info om eksamen, kontaktoplysninger og meget mere.
Vi har også samlet svar på mange af de generelle spørgsmål i vores FAQ, men spørg os endelig, hvis der er noget, der virker forvirrende – for det vil der være, når du starter på universitetet. Der er nye vaner og rutiner, du skal ind i, og det sker ikke den første dag og måske ikke engang det første semester.
Du er velkommen til at kontakte studieteamet på PLAN, som du finder her. På siden kan du også se en oversigt over de uddannelser, som er tilknyttet instituttet i hhv. Aalborg og København.
A
Skal du have fat på en administrativ medarbejder, kan du starte hos din studiesekretær. Du finder studiesekretæren på netop din uddannelse under kontakt.
B
Hvis du under dine studier venter barn og ønsker at tage barsel, kan du læse om forskellen på barsel og orlov her.
Du finder også oplysninger om, hvem på universitetet du skal kontakte i forbindelse med barsel, og hvordan du skal forholde dig i forhold til dit studie og SU.
Aalborg universitetsbibliotek (AUB) har afdelinger i både Aalborg og København. Læs mere her.
Din bogliste finder du på Factumbooks hjemmeside under ”Pensumlister”. Du kan også købe bøger, kontorartikler mv. hos dem. Du kan se oversigt over udleveringssteder her.
Aalborg:
Pensumliste til Det Teniske Fakultet for IT og Design (TECH) kan du finde her.
København:
Pensumliste finder du her.
(Øvrigt kursusmateriale vil du kunne finde på kursets rum i Moodle. De bliver tilgængelige ca. midt i måneden inden studie-/semesterstart).
Aalborg:
Har du brug for hjælp til at finde en studiebolig i Aalborg, kan du finde info her, samt hos AKU Aalborg.
København:
Er du studerende i København og mangler en studiebolig, kan du læse mere om dine muligheder for ungdomsboliger her.
AAU tilbyder brush-up kursus i matematik for dig, der føler dig lidt rusten i faget. Vi anbefaler kraftigt, at du følger kurset, hvis du har karakterer på 7 eller mindre i matematik fra din gymnasieuddannelse, og/eller hvis din gymnasieuddannelse er et år gammel eller mere.
For yderligere information og tilmelding, kan du se mere her.
Building Support bruges til indberetning af bygningsrelaterede fejl og mangler på AAU, fx hvis der mangler strøm i grupperummet, et bord vipper eller en dør binder.
Building Support er tilgængelig for alle og kan bruges både fra pc og via app’en "AAU Building Support" til Android og IOS.
Læs mere om Building Support her.
Indberet direkte fejl og/eller mangler her.
D
Digital Eksamen er det elektroniske system, som bliver brugt til håndtering af eksamener på AAU. Det er her de fleste eksamener bliver gjort tilgængelige.
I Digital Eksamen kan du se information om prøver, afleveringsfrist, evt. hente eksamensopgaven og aflevere din eksamensbesvarelse - individuelt eller som gruppe. Du har efter eksamen adgang til at hente din opgavebesvarelse i systemet.
Du kan i Digital Eksamen også se, hvornår din bedømmelse er klar, men det er i STADS selvbetjening, at du kan se karakteren. Bedømmelsesfristen ved skriftlig eksamener er 15 hverdage efter eksamen (ved mundtlig eksamen kan du se bedømmelsen umiddelbart efter eksamen). Du kan læse mere om STADS selvbetjening under punktet "STADS".
Du vil kunne finde dig selv på en prøve i Digital Eksamen, når du er tilmeldt korrekt, og prøven er oprettet. Du kan godt være tilmeldt flere eksamener, men kun finde én prøve i Digital Eksamen, hvor du står på. Det skyldes ofte, at de andre prøver ikke er oprettet endnu, og det kan derfor ikke bruges til at se, om du er tilmeldt en eksamen. Du kan tjekke dine eksamenstilmeldinger i STADS-selvbetjening.
På Digital Eksamens hjemmeside finder du videovejledninger, kontaktoplysninger og svar på mange generelle spørgsmål.
Du kan finde informationer om dispensationer for studerende her.
På ovenstående side kan du bl.a. finde svar på, hvad du kan søge dispensation fra, hvem du skal sende din ansøgning til, og hvad din dispensationsansøgning skal indeholde.
Husk altid at søge i god tid, så din ansøgning kan nå at blive behandlet fx ift. eksamen.
E
Afleverings‐ og eksamenstidspunkter finder du i Digital Eksamen. Retningslinjer for dine eksamener findes i Moodle eller Digital Eksamen.
Du finder dine karakterer i STADS selvbetjening. Læs mere om det under punktet ”STADS”.
De fleste af dine eksamener vil blive tilgængelige i Digital Eksamen, som er det elektroniske system, AAU bruger til håndtering af eksamener (se mere under punktet ”Digital Eksamen”). Når du skal til en skriftlig eksamen på campus (stedprøve), der ligger i Digital Eksamen, skal du have installeret en ”digital eksamensvagt” – læs mere under punktet ”ITX-Flex”. Hvis du har en Linux computer, skal du og læse under punktet ”Linux”.
Afmelding fra eksamen:
Det er ikke muligt at afmelde sig ordinære eksamener på 1. og 2. semester.
(Studienævnet kan dog dispensere fra dette krav i særlige tilfælde, hvis der ligger usædvanlige forhold til grund).
Tilmelding til reeksamen foretages til studiesekretæren eller efter studienævnets anvisninger. Tilmelding SKAL ske fra din AAU mail.
Hvis du har spørgsmål til tilmeldingen, kan du kontakte studiesekretæren.
Bemærk: Du er automatisk tilmeldt 1. eksamensforsøg. Ved 2. og 3. eksamensforsøg skal du selv tilmelde dig eksamen.
For information om til- og afmelding til reeksamen, gå til punktet ”Reeksamen”.
Du kan finde de gældende regler og procedurer for eksamener under punkterne ”Regler” og ”Førsteårsprøven”.
En gruppe studerende kan i yderste konsekvens helt undtagelsesvist splittes op, hvis samarbejdet ikke fungerer, og gruppe og hovedvejleder/semesterkoordinator aktivt har forsøgt med mægling m.m.
Før gruppen opsplittes, skal der være afholdt et afklarende møde sammen med hele gruppen, hovedvejleder og semesterkoordinator.
Opsplitning skal som hovedregel ske i god tid inden projektperiodens afslutning. Spørg din studiesekretær for at få den præcise deadline for opsplitning for din uddannelse.
Alle i gruppen har lige ret til det materiale (dokumenter, data, prototyper, forsøgsopstillinger m.m.), der eksisterer på det tidspunkt, opsplitningen finder sted.
I kan læse mere om gruppeopsplitning i "Politik for gruppedannelse" under punktet "Gruppedannelse" her.
For at undgå plagiering (læs mere om plagiat her), når det samme materiale helt eller delvis indgår i flere projektrapporter, er det vigtigt, at gruppen inden opsplitning udarbejder en kort forfattererklæring (med oplysninger om det materiale, der er udarbejdet i fællesskab og vil kunne indgå i flere projektrapporter), som underskrives. I finder et eksempel på en forfattererklæring under punktet "Grupepdannelse" (se længere oppe i denne tekst).
Din studiesekretær skal informeres om en gruppeopsplitning.
Har du spørgsmål, så kontakt din hovedvejleder, semesterkoordinator eller studiesekretær.
Du kan i nogle tilfælde få ekstra tid til eksamen – fx hvis du er ordblind. Hvis du har et begrundet behov for ekstra eksamenstid, skal du sende en dispensationsansøgning til dit studienævn i god tid inden eksamensperioden.
Læs mere under punktet ”Dispensation”.
F
Facility Supporterne fører tilsyn med bygningerne, fordeler post, administrerer adgangskort, tager sig af glemte sager, håndterer affald og meget mere.
Du finder dem her:
Facility Service og Campus Service
Læs mere om Campus Service her.
Der er undervisningsfri mellem jul og nytår, samt i juli måned og selvfølgelig på helligdage. Derudover er der nogle lav-servicedage, hvor du ikke kan forvente, at studieadministrationen er til stede.
Ud over de nævnte perioder/dage er der ikke ferie på AAU – hverken efterårsferie, vinterferie eller påskeferie.
De fleste ordinære eksamener ligger i januar og juni måned og reeksamener i februar og august, så lad være med at planlægge ferie i disse måneder, da der ikke vil blive taget hensyn til dette.
DISSE DAGE ER DER INGEN UNDERVISNING ELLER EKSAMENER
24. december - 1. januar.
Skærtorsdag og 2. påskedag.
Kr. Himmelfartsdag.
2. pinsedag.
EFTER FØRSTE STUDIEÅRS AFSLUTNING
Sommerferie fra d. 1. juli til d. 31. august - dog afholdes der altid reeksamener i august måned.
Studerende på Aalborg Universitet er selv ansvarlige for at tegne en privat ulykkes- og ansvarsforsikring. Dette gælder både danske og udenlandske studerende. AAU har dog tegnet en kollektiv ulykkesforsikring for studerende, der arbejder i laboratorier.
Ønsker du mere information om de forskellige forsikringsforhold, anbefalinger til hvad en privat ulykkes- og ansvarsforsikring som minimum bør indeholde, kan du læse mere her (information til studerende er i afsnit 2.2).
Der bliver som udgangspunkt ikke registreret fravær på AAU, men i praksis vil det være en nødvendig forudsætning for at få et godt udbytte og gennemføre uddannelsen, at man deltager aktivt i såvel kurser som projektarbejde.
Ved enkelte kurser er der deltagelseskrav som en forudsætning for eksamen. Det står angivet i studieordningen/semesterbeskrivelsen.
Læs mere under punktet ”Udeblivelse fra undervisning eller eksamen”.
Hvis du har en varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der gør det umuligt for dig at tage erhvervsarbejde ved siden af studierne, kan du søge om handicaptillæg.
Du kan også søge om hjælpemidler/mentor (specialpædagogisk støtte (SPS), hvis du har en funktionsnedsættelse, eller hvis du er ordblind.
Læs mere under ”Specialpædagogisk støtte (SPS)” eller her.
Studerende på deres første år af bacheloruddannelsen skal deltage aktivt i og bestå alle eksamener inden for 24 måneder efter studiestart. Studienævnet kan dispensere fra tidsfrister, hvis der findes usædvanlige forhold.
Du kan læse mere om Førsteårsprøven i Fælles regler for tilmelding til undervisning og prøver ved Aalborg Universitet, kapitel 11.
G
Hver projektgruppe får tildelt en plads – en såkaldt studiearbejdsplads – ved semesterstart. Nogle områder består af aflukkede grupperum, mens andre er åbne arealer med studiearbejdspladser. Det er ikke tilladt at have udstyr så som bordovne, køleskabe, kaffemaskiner m.m. på grund af brandfare, men der vil være et studenterkøkken tæt på. Køkkenerne skal de studerende selv holde rene og ryddelige.
Nogle grupper vil være heldige at få tildelt et aflukket grupperum, men for det meste deles 2(-3) grupper om en studiearbejdsplads. Vi kalder konceptet "venskabsgrupper", hvor man aftaler med sin venskabsgruppe, hvem der bruger studiearbejdspladsen hvornår.
Studiearbejdspladsen skal efter hvert semester afleveres pænt og opryddet. Efterladte ting vil blive kasseret i løbet af juli måned.
På AAU dannes der projektgrupper typisk bestående af ca. 6-7 studerende for et semester (½ år) ad gangen. På de senere semestre foretager de studerende (delvist) selv gruppedannelsen, men det første år arbejdes der dog i administrativt dannede grupper (både i P0-perioden og på P1 og P2). Det vil sige, at det er administrationen, der styrer gruppedannelsesprocessen på semestrene.
Projektarbejdet består i, at I i projektgruppen udarbejder et projekt, der inden for visse begrænsninger udformes og løses af jer selv. Dette gruppearbejde betegnes som problembaseret og projektorienteret gruppearbejde (læs mere under punktet ”PBL”). Alle grupper har tilknyttet en vejleder, som løbende vil vejlede jer i projektarbejdet.
Hvis der opstår problemer i gruppen, er det også vejlederen, I skal kontakte. Læs evt. også punktet ”Ekskluderingsregler”.
I
Det er muligt at tilslutte egne PC'ere i grupperummene/studiearbejdspladserne. Enten via netstik eller via det trådløse netværk. Det er IKKE tilladt at tilslutte eget netværksudstyr. Grupperumsswitches kan lånes hos IT-afdelingen.
Fra alle PC'ere er der mulighed for e-mail, internet og udskrivning på printere. Der er også kopimaskine med scanne- funktion til rådighed.
Du finder oversigt over printere på AAU her.
Hver studerende får ved studiestart udleveret en e-mail adresse, som giver adgang til bl.a. udskrivning på printere.
På IT-afdelingens hjemmeside kan du bl.a. finde kontaktoplysninger, vejledninger og hvordan du registrerer din PC på det lokale netværk.
Dit studiekort benyttes ved brug af universitetets kopimaskiner (dankort m.m. kan ikke benyttes i kopimaskinerne). Der kan købes flere print-enheder her.
Har du brug for IT hjælp, kan du skrive til IT afdelingens support afdeling, support@its.aau.dk, eller besøge helpdesk. Se åbningstider på helpdesk via linket.
Læs mere under punktet ”IT-support”.
På Aalborg Universitet har du mulighed for at få hjælp til IT. På AAU IT Service hjemmeside kan du finde vejledninger og få IT support samt finde lokale servicedesks og deres åbningstider.
Kontaktoplysninger:
E-mail: supports@its.aau.dk
https://www.its.aau.dk/
Tlf: 9940 2020
Til skriftlige eksamener, der gennemføres med anvendelse af computer på campus, bruger AAU et digitalt overvågningssystem. Til Windows- og OSX-computere benyttes systemet ITX Flex, som er en slags "digital eksamensvagt".
ITX Flex understøtter endnu ikke Linux (Læs mere under punktet Linux).
Indskrivningsbekræftelsen bekræfter din indskrivningsstatus på AAU. Du kan blive bedt om en indskrivningsbekræftelse fra AAU, hvis du f.eks. søger studiebolig.
Du kan udskrive den fra STADS selvbetjening under menuen ’Udskrifter’, når du har logget på. Har du brug for at få den underskrevet, kan du tage den med til din studiesekretær. Husk at medbringe dit studiekort. Udskriften må max være 3 dage gammel, når vi skal skrive den under.
Bekræftelsen gælder for ét semester af gangen.
K
Du finder information om AAU’s kantiner både i Aalborg og København her.
Hvis du ved, hvem du skal have fat i, kan du gå ind på AAUs søgemaskine og taste navnet. Der vil du kunne se, hvor vedkommende sidder, samt e-mail og tlf.nr.
Kontaktpersoner (studievejleder, studiesekretærer, koordinator) på den enkelte uddannelse finder du på denne side under kontakt.
Kridt, tavlesvampe, tusser til whiteboard, papir, tegnestifter, clips og andet skal du selv sørge for at skaffe.
Kurserne er en kombination af forelæsninger, opgaveregning og selvstudium (måske kombineret med workshops og digitale elementer). Opgaveregningen sker i grupperne med støtte fra kursusholder og/eller hjælpelærere undervejs. Kurser bedømmes særskilt – dvs. at der afholdes en afsluttende eksamen.
Der er ikke som sådan mødepligt til kurserne, men der kan være nogle kurser, hvor forudsætningen for at bestå eller gå til eksamen er deltagelse. I praksis vil det være en nødvendig forudsætning for at få et godt udbytte og gennemføre uddannelsen, at man deltager aktivt i såvel kurser som projektarbejde og desuden forbereder sig hjemme.
Se mere under ”Fravær” og ”Udeblivelse fra undervisning eller eksamen”.
L
Der findes ikke en decideret lektiehjælp, men der afholdes jævnligt matematik-café, hvor du kan få hjælp til opgaveregningen i matematikkurserne på det første studieår.
Du kan finde mere info på First Math her.
ITX Flex (AAU’s ”digitale eksamensvagt”) understøtter endnu ikke Linux. Derfor forventes det, at hvis du ikke har en Windows- eller OSX-computer, så låner du en, når du skal til eksamen.
Har du en begrundet årsag til at benytte Linux til eksamen, skal du søge dispensation ved studienævnet.
Hvis du skal booke et lokale, skal du henvende dig hos din studiesekretær.
Vi booker kun lokaler til interviews, vejledermøder eller lignende, da gruppearbejde skal finde sted i studiearbejdspladserne. Da bookinger er en manuel proces, skal du være opmærksom på, at der er en vis behandlingstid. Haster bookingen, så mød op personligt ved din studiesekretær.
Sekretærerne har også nogle få projektorer og diktafoner til udlån.
M
For at sikre at vigtige oplysninger – herunder dine personlige oplysninger – ikke kommer i forkerte hænder, får du som studerende på AAU en AAU-mailkonto, hvor al kommunikation mellem dig og AAU foregår. Du kan tilgå din konto via AAU webmail, Outlook eller et andet mail program.
Det er nødvendigt, at du hver dag læser mails, som bliver sendt til din AAU-mail, da det er her, al information om eksamen, skemaændringer osv. kommer. Derfor kan det være en fordel at viderestille dine AAU-mails til din personlige konto, så du er sikker på ikke at misse vigtige informationer.
Bemærk: Vi kommunikerer ikke med studerende via private mailkonti. Skriver du en mail til os fra den, vil du blive bedt om at sende den fra din AAU mail, før vi kan behandle den.
Læs mere AAU-mail her.
Du finder en opsætningsguide til AAU-mail på dine enheder her.
Du skal søge om merit, hvis du tidligere har bestået fag, som også er på din kommende uddannelse på AAU.
Du kan læse mere om merit her.
Du skal søge om merit, hvis du tidligere har bestået fag, som også er på din kommende uddannelse på AAU.
Har du fået merit for et eller flere projektmoduler på 1. eller 2. semester, betyder det, at du ikke må deltage i projektarbejdet, da reglen er, at har man én gang fulgt moduler på én uddannelse, så kan man ikke følge tilsvarende på en anden uddannelse.
Du vil stadig være tilknyttet en gruppe i forbindelse med gruppearbejde til kurserne.
Har du fået merit for kurser, er du velkommen til at følge undervisningen, men du må ikke deltage i eksamen.
Du kan læse mere om merit her.
Moodle er det system (Learning Management System), vi bruger på AAU til intern kommunikation i forhold til kurser, eksamen, regler mv. Det er her, du finder kursusinformation, lektionsplan, eksamensdatoer, eksamensplaner og vejledninger.
Du får adgang til systemet ved at logge ind med din studentmail/AAU-mail. For 1. semester vil kurserne blive synlige omkring 15. august, og for 2. semester omkring 20. januar.
I Moodle bliver du tilknyttet en side for hvert fag (kursusrum) og en samlet semesterside (semesterrummet).
Du kan finde vejledninger til brug af Moodle her.
I praksis vil det være en nødvendig forudsætning for at få et godt udbytte og gennemføre uddannelsen, at man deltager aktivt i såvel kurser som projektarbejde og desuden forbereder sig hjemme.
Se punkterne ”Fravær” og ”Udeblivelse fra undervisning eller eksamen”.
O
Som studerende på AAU kan du få gratis adgang til Office 365 (inkl. Word, Excel, PowerPoint, OneNote og Teams) gennem IT Supports hjemmeside: https://www.ekstranet.its.aau.dk/software/microsoft/office-365.
Du kan installere Office-pakken på op til 5 pc'er og Macs samt 5 tablets og smartphones.
På ovennævnte hjemmeside finder du også info om bl.a. backup-muligheder og support.
Til online møder eller eksamener er der mulighed for at bruge 3 forskellige systemer under AAU. Som default bruges MS Teams, men der er også mulighed for at bruge Skype for Business eller Zoom. Vejledninger til alle 3 systemer kan findes her: https://www.its.aau.dk/vejledninger/vejledninger-for-studerende
På Aalborg Universitet er der mulighed for at søge orlov. For at kunne søge orlov efter studiestart, skal du bl.a. have lavet en studieplan sammen med studiets vejledere. Studieplanen skal sammen med ansøgningen om orlov sendes til studienævnet for din uddannelse.
Har du spørgsmål, kan du kontakte din studiesekretær (se under punktet ”Studiesekretærerne”).
P
PBL betyder Problem-Baseret Læring, og er den studieform, som AAU bruger på sine uddannelser. Det betyder i praksis, at alle studerende laver projekter i grupper på hvert semester, og at kurserne på semestrene understøtter projektarbejdet.
Du kan læse om PBL her.
Aalborg
Studerende henvises til offentlig parkering i området. AAU råder ikke over parkeringspladser som kan benyttes af de studerende.
København
Studerende har mulighed for at få en parkeringstilladelse hos Facility Support, A.C. Meyers Vænge 15. Læs her om parkering.
Den gældende studieordning samt semester- og kursusbeskrivelser bliver ved studiestart lagt ind på semesterrummet i Moodle.
Alle de gældende, og nogle få af de tidligere gældende, studieordninger på Aalborg Universitet kan også findes her.
Læs mere om pensum under ”Boligste/pensumliste”.
Du kan finde oversigt over printere på AAU her.
Læs mere under punktet ”IT faciliteter”.
Du kan finde vejledninger til aflevering af projekt samt deadlines i semesterbeskrivelsen i semesterrummet i Moodle.
På hvert semester er der mulighed for, at din projektgruppe kan søge om midler til brug i jeres projektarbejde. Det kan f.eks. være til materialer eller til transport til ekskursioner.
Midlerne refunderes, dvs. at du selv skal lægge ud, og får så pengene sat ind på din konto efterfølgende. Refundering af udgifter er under forudsætning af, at din ansøgning er blevet godkendt af studienævnet.
Du kan læse mere om projektmidlerne, ansøgningsfristerne og finde ansøgningsvejledning på dette link.
På www.projekter.aau.dk kan I søge efterpå tidligere projektrapporter.
Når I afleverer projektrapporter, skal I også aflevere i Projektbiblioteket/Pure. Det vil også stå på kvitteringen, I får på skærmbilledet ved aflevering i Digital Eksamen, og så skal I blot følge linket derfra.
Bemærk: Der er først afleveret, når der er afleveret i både Digital Eksamen (DE) og Projektbiblioteket (Pure).
R
Du skal som studerende ved AAU selv sørge for at tilmelde dig reeksamen lige meget, hvad årsagen er til, at du skal til den.
Tilmelding til reeksamen skal altid ske via mail og ikke gennem STADS.
Hvis du har spørgsmål til tilmeldingen, kan du spørge din studiesekretær.
Vær opmærksom på, at tilmeldingen skal sendes fra din AAU mail for at være gældende. Sidste frist for rettidig afmelding til eksamener udover de ordinære eksamener (herunder omprøver) er 5 hverdage kl. 12.00 før dagen for prøvens afholdelse.
Afmelding skal ske skriftligt og være studiesekretæren i hænde senest kl. 12.00 5 hverdage før dagen for prøvens afholdelse! Husk at sende fra din AAU mail. Når den er sendt fra AAU mail, gælder dette som underskrift.
De gældende regler for prøver på AAU er beskrevet i Eksamensordningen, som du finder på denne side under Regler. Her står bl.a. beskrevet regler og procedurer for skriftlige og mundtlige eksamener samt information om, hvad der er tilladt ved de forskellige eksamensformer. Eksamensordningen har sit lovmæssige grundlag i Eksamensbekendtgørelsen.
Fællesbestemmelser for Uddannelser er et tillæg til uddannelsernes studieordninger og indeholder bestemmelser for uddannelsernes opbygning og tilrettelæggelse af uddannelsernes moduler og undervisning samt information om Førsteårsprøven.
Rygning på AAU må kun foregå udendørs på markerede rygeområder og væk fra bygningsindgange Se i øvrigt AAU’s rygepolitik her.
Hvis du har personlige problemer, har AAU forskellige rådgivningstilbud, du som studerende kan benytte dig af. Du kan finde info her.
S
STADS er AAUs studieadministrative system.
Som studerende har du adgang til STADS Selvbetjening, hvor du kan se dine eksamenstilmeldinger og resultater, samt trække diverse udskrifter, f.eks. studiejournal og indskrivningsbekræftelse (læs mere under punkterne ”studiejournal” og ”indskrivningsbekræftelse”.
På de første to semestre af bacheloruddannelserne tilmelder studiesekretæren dig automatisk til eksamen. På de øvrige semestre skal du selv gøre dette via STADS selvbetjening.
SU er et stort område, hvor reglerne ofte ændrer sig. Din studiesekretær vil derfor sjældent kunne hjælpe dig med spørgsmål om dette. I stedet for henviser vi dig til AAUs SU kontor, hvor der sidder medarbejdere, der er eksperter på området. Find mere info her.
Efter hvert semester gennemføres en evaluering af studieaktiviteterne (også kaldet semesterevaluering). Semesterevalueringen fungerer som en evaluering og kvalitetssikring af undervisningen på uddannelserne. Den er et meget vigtig led i den løbende udvikling af uddannelserne og benyttes aktivt af undervisere, semesterkoordinatorer, studienævn m.fl.
Semesterevalueringen indeholder styrings-/semestergruppemødereferater, en fælles spørgeskemaundersøgelse og en samlet evalueringsrapport fra semesterkoordinator.
Det er meget vigtigt, at I som studerende besvarer spørgeskemaet hvert semester!
Semesterkoordinator er en underviser, som har til opgave at lede arbejdet med at tilrettelægge, koordinere og evaluere de faglige aktiviteter på et givent semester, så de stemmer overens med studieordningen. Hvis du har nogle spørgsmål, forslag, problemer, ønsker eller klager i forbindelse med dit igangværende semester, er semesterkoordinatorerne et godt sted at starte.
Du finder din semesterkoordinators kontaktoplysninger i semesterrummet i Moodle.
1. semester starter altid 1. september. Såfremt dette er en lørdag eller søndag så først kommende hverdag efter 1. september. Ulige semestre (3., 5., 7. og 9.) starter altid dagen efter 1. semester af hensyn til tutorordningen.
2. semester starter altid 1. februar. Såfremt dette er en lørdag eller søndag så først kommende hverdag efter 1. februar. Lige semestre (4., 6., 8. og 10.) starter samme dag som 2. semester.
Dato, tidspunkt og sted for semesterstart vil du kunne se i dit skema i Moodle.
Et sidefag giver dig faglig kompetence til at undervise i gymnasiet.
Du læser et sidefag som en del af din bacheloruddannelse og derefter også som en del af din kandidatuddannelse.
Se den samlede liste over AAU’s sidefag her.
Studiet består dels af projektarbejde i grupper, dels af kurser. Undervisningsskemaet er tilgængeligt på semesterrummet i Moodle ca. 2 uger før studiestart/semesterstart.
Den forventede arbejdstid svarer til mandag-fredag kl. 8.15-16.15 foruden forberedelse hjemme. Når der ikke er undervisning i dette tidsrum, forventes det som udgangspunkt, at du arbejder på semesterprojektet. I gennemsnit er arbejdsbelastningen 43 timer om ugen, men varierer naturligvis hen over semestret.
Skemaet kan løbende blive ændret, og derfor bør du tjekke det hver dag. Du finder et link til skemaet i semesterrummet i Moodle.
AAU tilbyder en række software, som studerende kan benytte gratis, eller få rabat på. Du kan læse mere om tilgængeligt software her.
Hvis du har en funktionsnedsættelse eller andre særlige behov i forhold til din uddannelse, kan du søge om specialpædagogisk støtte. Dette kan f.eks. være i form af hjælpelærer/mentor eller en speciel stol/et specielt bord.
Regler og ansøgning kan du læse om her. Ansøgningen foregår med hjælp fra studievejledningen.
Hvis du har dokumentation for fx ordblindhed, kan du også søge om dispensation til forlænget tid ved eksaminer.
Ansøgning til dette foregår via studienævnet for din uddannelse. Hvis du er i tvivl, kan du spørge din studiesekretær (se under punktet ”Studiesekretærerne”).
På hvert semester afholdes et eller to seminarer, hvor hver projektgruppe giver status på projektarbejdet og får feedback fra andre grupper (opponentgrupper) og/eller vejledere.
Datoen for statusseminaret kommer til at fremgå af dit skema. Planen for statusseminaret bliver offentliggjort på semesterrummet i Moodle.
Studentersamfundet er en demokratisk funderet interesseorganisation for studerende på AAU. Det betyder, at du som studerende uanset dine politiske eller personlige overbevisninger har mulighed for at få direkte indflydelse på, hvad studerende mener. Det kan du gøre ved at møde op til Studenterforum – de studerendes råd, den første mandag i hver måned.
Læs mere her.
En studiejournal beskriver hele dit hidtidige uddannelsesforløb på AAU og indeholder bedømmelserne af dine kurser og projekter. Du kan selv udskrive den fra STADS selvbetjening. Læs mere om det her.
Har du brug for at få den underskrevet, kan du tage den med til din studiesekretær. Husk at medbringe dit studiekort.
Dit studiekort er personligt og skal altid bæres synligt, da det er bevis på, at du er studerende på AAU og dermed har ret til at opholde dig på området. Det fungerer som adgangskort til bygninger og rum samt som ID ved eksamener.
Læs mere om studiekort (inkl. aktivering af kortet) på AAU her.
Se hvad du skal gøre, hvis du har mistet dit studiekort.
Hvis du tidligere har studeret på AAU, virker dit gamle studiekort ikke mere, og du skal derfor bestille et nyt. Du beholder dog dit studienummer.
Hvert studie har tilknyttet et studienævn. Det er dem, du skal kontakte, hvis du skal søge om fx merit, dispensation til ekstra prøveforsøg, ekstra tid til eksamen, individuel studieplan eller førsteårsprøven, mv.
Institut for Bæredygtighed og Planlægning har to studienævn; Studienævn for Planlægning og Landinspektørvidenskab samt Studienævn for Teknoantropologi og Bæredygtigt Design.
Du kan finde en oversigt over alle øvrige studienævn på AAU her – er du i tvivl om, hvilket studienævn du skal kontakte, kan du altid spørge din studiesekretær.
Der er tilknyttet en studiesekretær til hvert semester. Studiesekretærens opgaver er bl.a., i samarbejde med undervisere, vejledere og andre sekretærer, at planlægge skema og eksamener, samt at vejlede og henvise dig videre til de rette afdelinger på AAU.
Studiesekretærerne administrerer flere semestre og uddannelser, så husk derfor altid at skrive hvilket studie og semester, du går på, når du kontakter os. Så er det meget nemmere og hurtigere at hjælpe dig.
Du finder din studiesekretær ved at vælge din uddannelse i menupunktet kontakt.
Vores kontortider er:
mandag-torsdag kl. 08:00 - 15:30
fredag kl. 08:00 - 15:00
Er din egen sekretær ikke at træffe i det tidsrum, står en af de andre i studieteamet klar til at hjælpe.
Hvis du i løbet af 1. eller 2. semester finder ud af, at det er en anden uddannelse, du ønsker at følge, skal du søge om optagelse forfra på den nye uddannelse på lige fod med alle andre. Du skal opfylde uddannelsens adgangskrav og har ikke førsteret til en plads, selv om du er indskrevet i forvejen på AAU. Du kan se oversigt over ledige studiepladser her.
Der vil dog normalt være muligheder for at søge merit for de kurser, du har bestået på din tidligere uddannelsesretning, som går igen på den nye uddannelse.
Du kan læse mere her.
Studiestartsdagen ligger altid på den første hverdag i september.
Du kan læse mere om studiestartsdagen i hhv. Aalborg og København på studiestart.aau.dk
Der er indført studiestartsprøve på mange uddannelser på AAU for studerende på 1. semester af bachelor. Prøven afholdes i løbet af de første uger i september og deltager man ikke, vil man bliver udskrevet fra studiet.
Følgende uddannelser på PLAN har studiestartsprøver:
- Landinspektørvidenskab (København)
- Teknoantropologi (Aalborg)
- Teknoantropologi (København)
- Bæredygtigt Design (København)
Formålet med studiestartsprøven er at fastslå, om de nye studerende har påbegyndt uddannelsen. Nye studerende på uddannelsen skal derfor deltage i og bestå studiestartsprøven for at fortsætte på uddannelsen. Hvis ikke den ordinære studiestartsprøve eller reeksamen bestås, bliver de studerende udmeldt af studiet den 1. oktober.
Der er tilknyttet en decentral studievejleder (studentervejleder, der selv er studerende) på alle AAU’s uddannelser, der kan vejlede dig omkring det faglige indhold på uddannelsen, herunder studiemiljø, dispensationer, valgfag, studieplan/handleplan, praktik/udlandsophold, jobmuligheder mv.
Du finder dit studies vejledere her.
Har du spørgsmål om valg af uddannelse, optagelse og adgangskrav, orlov eller studieophør, er det den centrale optagelsesvejledning, du skal have fat i. Find optagelsesvejledningen her.
T
Læs mere under punktet ”Online møder eller eksaminer – hvordan gør jeg?”.
Tompladsordningen giver dig mulighed for at deltage i dele af kurser på de ordinære fuldtidsuddannelser på universitetet, hvor den nyeste viden bliver formidlet.
Som tompladsstuderende følger du den almindelige undervisning og evt. eksamen. Du studerer på lige fod med de ordinært indskrevne fuldtidsstuderende, og der vil ikke blive taget specielle hensyn til studerende under tompladsordningen.
Du kan ikke få SU som tompladsstuderende, og du skal betale en deltagerbetaling pr. fag.
Du finder mere information her.
Tutorer er ældre studerende, der hjælper dig og dine medstuderende med studierelevante emner og sociale aktiviteter gennem det første år på studiet. Du møder dem allerede den første dag på studiet, hvor de er med til at tage imod dig til studiestart.
U
UDDANNELSENS OPBYGNING
Studiet består dels af projektarbejde i grupper, dels af kurser, hvor tiden fordeles med ca. en halvdel til hver.
PROJEKTARBEJDET
Projektarbejdet består i, at I i projektgruppen udarbejder et projekt af mindre eller
større omfang, der inden for visse begrænsninger udformes og løses af jer selv. Dette gruppearbejde betegnes som problemorienteret og problembaseret gruppearbejde - POPBL, men hvad betyder det egentligt?
GRUPPEARBEJDET
De fleste af jer har nok prøvet at arbejde i grupper, men som oftest i kortere perioder og i grupper dannet til lejligheden.
På Aalborg Universitet dannes der projektgrupper bestående af ca. 7 studerende for et helt semester (½ år) ad gangen. Som oftest foretager de studerende selv (eller delvist) gruppedannelsen, men på det første år af bacheloruddannelsen arbejdes dog i administrativt dannede grupper (dvs. både i P0, P1 og P2).
PROJEKTORGANISERET
Projektarbejdet forløber som et større arbejde gennemført over et helt semester (dog starter første semester bachelor med et øvelsesprojekt - P0-projektet, som varer den første måned for de fleste af uddannelserne).
Arbejdet foregår i grupperne og dokumenteres i en projektrapport, som afleveres og evalueres (eksamineres) ved en prøve ved semesterets afslutning. I forbindelse med projektarbejdet får I vejledning. Udover den løbende vejledning afholdes i hvert semester et statusseminar, hvor gruppernes arbejde diskuteres.
PROBLEMORIENTERET
Alle kender begreberne opgave og opgavebesvarelse, fysikøvelse og fysikrapport. Fælles for disse er, at der som oftest vil kunne skelnes mellem en rigtig og en forkert løsning, et facit, fordi opgaven har et snævert løsningsfelt. I projektarbejdet ved Aalborg Universitet er "opgaven" åbent formuleret, bearbejdningen er søgende og den valgte problemstilling styrer gruppens indsamling af viden. Løsningsfeltet er åbent.
Hver gruppe tager udgangspunkt i en afgrænset del af virkeligheden. Denne del bearbejdes (analyseres), så indeholdte problemstillinger afdækkes. Der foretages en afgrænsning og formulering af problemet og til slut behandles/løses problemet.
Det er klart, at alle projekter, som følge af ovenstående må blive forskellige. Begrebet ”facit” må opgives og erstattes af en vurdering af det enkelte projekts indhold og kvalitet. Det betyder, at der ikke kun findes én rigtig løsning, men flere forskellige, der alle har deres fordele og ulemper. Disse må herefter vurderes i forhold til de opstillede løsningskriterier og der drages en konklusion af vurderingen.
KURSERNE
Kurserne er en kombination af forelæsninger, opgaveregning og selvstudium. Opgaveregningen sker i grupperne med støtte fra kursusholder og/eller hjælpelærere undervejs. Kurser bedømmes særskilt. Det vil sige, at der afholdes en afsluttende eksamen.
SEMESTRE
Hvert semester varer ca. ½ år. En bachelorudddannelse består af 6 semestre og varer altså 3 år. En kandidatuddannelse er en overbygning til bacheloruddannelsen og består af 4 semestre, dvs. 2 år.
Der er som udgangspunkt ikke mødepligt til undervisningen i kurserne på AAU, med mindre det er beskrevet i studieordningen. Dvs. at der fx kan være kurser, hvor eksamensformen hedder ”Aktiv deltagelse”, hvor man skal have været til stede 80 %, eller have afleveret et bestemt antal opgaver i løbet af semestret for at måtte gå til eksamen.
Hvis du udebliver fra en eksamen, skal du have en gyldig grund, fx sygdom (se punktet ”Sygdom”), for ikke at bruge et eksamensforsøg og risikere at blive udmeldt.
Hvis du ønsker at stoppe dit studie, skal du selv udmelde dig via STADS selvbetjening. Du er altid velkommen til at kigge forbi din studiesekretær, hvis du er i tvivl om noget i den forbindelse. Ellers kan det også være en god id at tage en snak med din studievejleder og/eller din semesterkoordinator, inden du melder dig ud.
Send gerne kvitteringen, du modtager fra STADS, til din studiesekretær.
AAU kan også udmelde dig, hvis du ikke opfylder de gældende krav for studieaktivitet.
Du kan læse mere om udmeldelse her.
V
ITX Flex (tag en demo-eksamen).
Digital Eksamen (videovejledninger til f.eks. aflevering, gruppeinvitation, m.m.).
Moodle (vejledning).
W
AAU giver dig mulighed for trådløs netopkobling. Dette betyder, at der vil være adgang til internettet via bærbare computere i vores lokaler og opholdsarealer. Du kan finde one-day passwords her.
Har du brug for hjælp til IT, kan du se under punktet ”IT-support”
Se også Anbefaling til valg af computer.